Als een nieuwe klant binnen is, vinden we het wel prima en gaan we achterover leunen? Is dat verstandig? Relatiemarketing wordt behoorlijk ondergewaardeerd. Een gemiste kans!
Stelt u zich eens voor: u heeft een nieuwe klant binnengehaald. Hoe voelt u zich? Waarschijnlijk enthousiast omdat wéér iemand voor uw product of dienst kiest en dit levert extra inkomsten. Stel u nu eens voor dat een bestaande klant jarenlang bij u blijft afnemen; het contract wordt automatisch verlengt of het zoveelste product wordt bestelt. Hoe voelt u zich nou? Geeft u dezelfde waardering aan deze klant als aan de nieuwe klant? Of voelt het normaal dat er wéér iets afgenomen wordt. Waarschijnlijk levert de eerste situatie, het binnenhalen van een nieuwe klant, meer euforie op. Schaamt u zich niet, dit is bij de meeste mensen het geval.
Logisch gevolg is dat veel budget wordt vrijgemaakt voor het werven van nieuwe klanten (85%), ten overstaande van het behouden van bestaande klanten (15%). Tijd om deze budgetten opnieuw te verdelen. Bij relatiemarketing gaat het om het opbouwen, onderhouden en versterken van duurzame en interactieve relaties. Investeer in individuele afnemers en richt op het bevredigen van de wederzijdse wensen en behoeften. Door te investeren in het behouden van klanten kunnen extra inkomsten gegenereerd worden.
Slaagt u erin om 5 procent meer klanten te behouden, dan kan de winstgevendheid verhoogd worden van 25% tot 95% (afhankelijk van branche). Dit wil niet zeggen dat trouwe klanten allemaal winstgevend zijn, maar in zijn totaliteit levert het behoud van klanten vrijwel altijd meer winst op.
Laat u inspireren voor uw zakelijke evenement
Bekijk de mogelijkheden Zeilarrangement samenstellen
Frits Strating: 06-53991671