Over de Lemsteraak

De trots van de Zuiderzee

De oorsprong van een lemsteraak
De eerste lemsteraak is in 1876 gebouwd door Pier Klazes de Boer in Lemmer. Hij bouwde een grote houten visaak voor de visserij op de Zuiderzee. Na de ontdekking van het grote Ansjovis aanbod tussen Staveren en Enkhuizen, inmiddels dik 20 jaar later, werden de eerste ijzeren lemsteraken gebouwd.

Tegenwoordig wordt er op o.a. de Waddenzee, Middelandse zee, Thames en de Vecht gevaren met lemsteraken. Er zijn meer dan 40 prachtige lemsteraken gebouwd voor de visserij en zo’n 1000 voor recreatiedoeleinden, waarvan zo’n 50 ook geschikt zijn voor het wedstrijdzeilen. Het wedstrijdzeilen met deze snelle aken is een waar spektakel. Een fraaie lemsteraak laat zowel het hart van de visserman als de koningin harder doen kloppen.

Ontwikkeling van de lemsteraken
Voor rijkere recreanten werden er op een gegeven moment ook aangepaste lemsteraken gebouwd, ook wel een boeier of boeieraak genoemd. Later kregen deze snelle, royaal ingerichte aken de naam die ze nu dragen. De Lemmer(se) aak werd de Lemsteraak. Toen de Groene Draeck geschonken werd aan de 18 jarige Beatrix, is de ontwikkeling enorm toegenomen. De zeilsport is populair geworden onder de mensen die wat meer te besteden hebben.

In de jaren erna werden er steeds snellere schepen ontworpen, gebouwd en verkocht voor hoge bedragen. Ontwerpers zijn de dag van vandaag nog steeds bezig om de grenzen op te zoeken van de regels om vanuit het basismodel nog snellere lemsteraken te bouwen

Moderne lemsteraken

Tegenwoordig zijn lemsteraken zo gebouwd dat ze zeer hoog en hard kunnen zeilen. Ze worden steeds verder doorontwikkeld en geoptimaliseerd. De grotere aken, waar wij mee varen, worden nu volop gebruikt in de relatievaart. Hiervoor is het van belang dat de lemsteraken van alle gemakken voorzien zijn, zodat de relaties op en top in de watten gelegd kunnen worden aan boord. De sportieve bezitters van lemsteraken, voelen zich meestal aangesproken door het ontwerp en investeren in kwaliteit.

De UQ32 is een voorbeeld van zo’n luxe lemsteraak. Het gaat om een vissermanuitvoering met een lengte van 15,75 meter. Dat het om een sportief schip gaat, blijkt wel uit het feit dat het ontwerp vier keer Nederlands kampioen is geweest.  De UQ32 is zeer luxe uitgevoerd uitgevoerd met o.a. : mahonie interieur, teakvloeren, 12 zitplaatsen, 10 slaapplekken, elektrisch toilet, 200 liter koellades, wijnkoelkast, flat screen, multimedia installatie, super geluidsinstallatie binnen en buiten, afwasmachine, warm stromend water, 5 pits gasstel, kaartentafel, navigatie apparatuur en zeer comfortabele zitbanken in de kuip.

  • "Een schip met kwaliteit, karakter en superieure zeilkwaliteiten"
    — Chris Beuker
  • "De prachtige Lemsteraak van Frits Strating is compleet uitgerust met de modernste faciliteiten. "
    — KPN
  • "Met het concept van De Lemsteraken Sensatie heeft Frits Strating relatiemarketing 2.0 gecreëerd."
    — Siebe Schootstra
  • "De faciliteiten van de Lemsteraak UQ32 tezamen met de sportieve gastvrijheid van Frits Strating en zijn bemanning ben ik niet eerder tegengekomen."
    — KPN
TOP